Verksamhetsberättelse 2010

Modellflygklubben Blue Max i Falköping har härmed nöjet att avge följande verksamhetsberättelse för perioden 2010-01-01 till 2010-12-31.

VERKSAMHET

Flygningar

Onsdagsflygningar

På onsdagskvällar under den ljusa halvan av året flög vi på Maxlanda. Antalet piloter och typen av flygplan varierade med vädret.

Annandagsflygningen

För fjärde året i rad arrangerade vi annandagsflygning i Frejahallen. På flygningen deltog ett tjugotal piloter från närområdet.

Spontanflygningar

Som vanligt genomfördes en stor mängd spontanflygningar på fältet när vädrets makter var på vår sida. De kombinerades ibland med grillning och skolflyg.

Skolflyg

Mer än fem olika ungdomar prövade under året på att skolflyga med klubben skolmaskiner utrustade med dubbelkommando. Ett par av dem blev så bitna av modellflyg att de blev medlemmar hos oss.

Tävlingar

Inomhus SM

Lördagen den 27:e februari arrangerade vi för andra året i rad SM i Aerobatic och aeromusical i Frejahallen. Ett uppskattat arrangemang av såväl piloter som publik. Falköpings tidning var på plats och gjorde ett reportage.

Ålleberg hangcombat cup

Under året arrangerades den sedvanliga hangcombatcupen på Ålleberg.

Övrig verksamhet

Byggkvällar

Den mörkare halvan av året arrangerades som vanligt byggkvällar på onsdagar i vår bygglokal i Kyrkerörsskolan. I början av året genomförde vi ett gemensamt projekt som innebar att vi konstruerade och byggde ”oförstörbara” flygande vingar i EPP. Under senhösten planerades för ett gemensamt projekt att bygga en varsin Thun för air combat (som startade upp efter årsskiftet). Ett speciellt stort tack till Denny för engagerade coachning av oss.

Hemsidan

Hemsidan var liksom tidigare år den viktigaste kanalen för att nå ut till medlemmar och allmänheten. Ett stort antal artiklar och foruminlägg lockade i genomsmitt 8000 besökare i i månaden till hemsidan där de populäraste sidorna var Startsidan, Vädersidan och sidan om Ålleberg.

Nya Maxlanda

Två arbetsdagar arrangerades på nya Maxlanda för att börja bygga upp vårt nya flygfält.

Nasco Yankee Meet

Vi fick förmånen att visa upp oss i en hangar under Nasco Yankee Meet på Falköpings flygplats. Trots att det blåste för mycket för att uppvisningsflyga utomhus så ställde vi ut modeller, flög inomhusplan och lät besökarna testa flygsimulatorn.

MEDLEMSANTAL

Glädjande nog så fortsätter antalet medlemmar att öka och 26 medlemmar betalade medlemsavgift för 2010.

STYRELSEMÖTEN

Under året hölls tre protokollförda styrelsemöten, samt ett stort antal arbets- och projektmöten kring uppbyggnaden av vårt flygfält samt arrangemanget kring inomhus-SM.

/Falköping 2011-02-07

Magnus Hägg

Sekreterare

Mattias Lundkvist

Om Mattias

Flygintresserad sedan barnsben. Sedan 2008 en modellflygare som bygger hellre (och bättre) än vad jag flyger. Sekreterare och webmaster i Bluemax.